radoslaw_gryta_2017.jpgRadoslaw Grytan näyttely on monikerroksinen. Se ei auennut minulle ensimmäisellä käynnillä, vaan jäin työstämään näkemääni.

Nyt olen jälleen Luokan edessä -teoksen äärellä.

Katselen, kun käsi piirtää ympyrää, ja liitu raapii taulun pintaa. Haistan koulun hajun ja näen välähdyksiä hetkistä luokkahuoneissa, joissa vartuin lapsesta nuoreksi aikuiseksi.

Saan muistoni melko pian käsiteltyä ja alan nähdä teoksessa universaalimpaa kuin oman historiani.

Onko siinä kuvaus menneisyydestä niin Suomessa kuin Puolassakin, josta Gryta on kotoisin? Olemmeko me yhden ympyrän, yhden totuuden, kasvatteja? Minä Kekkosen Suomen lapsi, Gryta neuvosto-Puolan.

Käsi aloittaa uudelleen saman ympyrän piirtämisen. Ympyrä on silmän muoto. Se katsoo minuun ja tähän hetkeen.

Grytan konekäsi on piirtänyt ympyrän minun mieleni pintaan. Minulle se on merkki hyvästä taideteoksesta.

Katso video YouTubessa.

Oppitunnit -näyttely on esillä Galleria Sculptorissa Helsingissä 9. huhtikuuta asti. Vielä ehdit. Kipinkapin!

Kuva ja video: Leena-Liisa Lehikoinen