kiina.jpgVastakohdat imaisevat minut seuraamaan Yang Yongliangin videoanimaatiota "Aave-Hsimentug".

Seuraan lintuperspektiivistä kaupungin hyörinää etualalla. Autoja tulee pitkin katuja risteykseen. Kuulen tyyttäystä  ja liikenteen kohinaa.

Risteyksen takana on tiheä talorykelmä, joka katoaa sumuisten vuorten väliseen solaan. Perspektiivi on nyt toinen kuin liikenneristeyksessä. Katson vuoria kohtisuoraan.

Hetkinen, mitä näenkään vuorenrinteillä? Vesiputouksia. Yksi, kaksi... viisi... seitsemän... kymmenen. Vuoren rinteillähän on vesiputousten sarja.

Nyt kuulen myös veden pauhua. Alimmaisesta putouksesta syöksyy vettä talojen päälle.

Katselen videoanimaatiossa kahta kuvaa päällekkäin.Tylppäpäiset vuoret ovat kuin kiinalaisista vanhoista tussimaalauksista. Vesiputoukset kuuluvat samaan taideperinteeseen. Nykyaika on asettunut menneisyyden päälle ja katoaa harsomaisesti vuorten väliseen solaan. Kaupungin liikennehäly keskustelee luonnonäänien kanssa.

Yongliang on yhdistänyt menneisyyden ja nykyisyyden kiehtovaksi kokonaisuudeksi. Katson vielä kolmannenkin kierroksen tätä videoanimaatiota.

Näyttely "Kiinan muuttuvat maisemat" on esillä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 11.5. asti.

FT Minna Törmä, University of Glasgow, pitää luennon aiheesta "Maiseman kääntöpuoli - Yang Yongliang ja Xu Bingin tulkintoja perinteisestä maisemakuvasta" ke 8.4. klo 18.30.

Kuva: Leena-Liisa Lehikoinen, 2015